torsdag 24 januari 2008

Korintkakor

Fick finbesök idag av svägerskan och den lille nyfödde. Så liten, liten. Bjöd på nybakta korintkakor, suveränt lätta att göra och med få ingredienser. Istället för korinter använde jag ekologiska russin från Saltå Kvarn som har ett trevligt sortiment med snygg design! De är lite ljusare i färgen och inte så söta och det bästa, innehåller inget konserveringsmedel!

Jag gjorde dem hälften så små som de brukar vara. Bjuder man på små kakor så kan gästerna med gott samvete äta flera, smart va?! Det gäller även för värdinnor som tänker på figuren! :-D



Tårtpapper är lite underskattat tycker jag, i alla fall härhemma. Det ska bli ändring på det!

Kram M

24 kommentarer:

  1. Tusen tack för en jättetrevlig dag, med god lunch och sååå goda kakor och den härliga promenaden! Kram N

    SvaraRadera
  2. Söta! Älskar korintkakor, blir väldigt sugen nu!

    SvaraRadera
  3. Ser mumsigt ut! Jag bakar alldeles för sällan, borde nog skaffa mig en kitchen aid ;-)

    Kram Lina

    SvaraRadera
  4. Vad de ser goda ut, jag kommer i morgon och smakar. Kram malla

    SvaraRadera
  5. Mmm så gott. Stod faktiskt och funderade på det en dag på jobbet (att man alltid blir så sugen på något gott på jobbet!) och tänkte att det ska jag göra någon dag.
    Tyvärr har jag ingen vacker kitchen aid men det ska nog gå bra ändå :)
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Åååh vad mumsiga kakorna såg ut & vad fint du har dekorerat kakburken! Kram kram

    SvaraRadera
  7. Åhh vad gott det såg ut, älskar oxå tårtpapper men glömmer dock ofta bort hur mysig det ser ut att använda...
    Har suttit här och läst sida efter sida och måste säga du ligger nu som en favorit.

    SvaraRadera
  8. Ser jätte goda ut och det är ju extra fint när man lägger dem i en fin glasburk.

    Tack för tips

    Ha en bra helg!

    Kram Jo

    SvaraRadera
  9. Korintkakor är gott. Min syster brukar alltid baka minikakor som jag och mamma kallar för små smakprover. men hon gör dem små för hon vet att vi är alldeles för förtjusta i kakor. :) /linnea-maria

    SvaraRadera
  10. Sicka söta små kakor, de ser goda ut också ;)

    Kram B

    SvaraRadera
  11. Mums mums! Bakar allt för sällan kakor, då finns det en risk att jag äter tills jag spicker.

    SvaraRadera
  12. Nu har hästen kommit och den står så fint på en hylla. Tack! :-)
    / Sandra

    SvaraRadera
  13. Mmmm, vad mysigt med fina småkakor. Men ännu mysigare att få träffa en ljuvlig nyföding!
    :-)
    /B
    www.lyckligagatans.blogg.se

    SvaraRadera
  14. Tittar in till dig titt som tätt, du har så fint...
    Ha de gott och trevlig helg / Jennie

    SvaraRadera
  15. Ja, tack jag kan ta en kaka...eller kanske två....tre =))
    Mysigt med bebisbesök. Visst är det fint med tårtpapper och du har alldeles rätt....man använder det alldeles för sällan.
    Ha en skön helg!
    Kram/Gunn

    SvaraRadera
  16. å, så deilig det ser ut, og å lekre på den fine krukken!
    tenker dere koste dere!
    god helg tildeg og dine!
    klem fra Karoline

    SvaraRadera
  17. Dom ser så goda ut..jag älskar att titta i din blogg, det är såå fina bilder och jag blir alltid så inspirerad.

    fantastiskt!

    Mvh Linda

    SvaraRadera
  18. Här har jag inte varit tidigare, tror jag i alla fall :-) SÅ mycket fint och vilka fina hjärtan, gör du dom själv..hm. Här blir jag stammis.. Trevlig lördag! Kram Malin

    SvaraRadera
  19. Åhh korintkakor! Smaskens! Jag har nog inte bakar korintkakor sedan jag var liten - nostalgi!

    Jag länkar till dig, hoppas det går bra!

    SvaraRadera
  20. Jag är ny ute i bloggvärlden. Tyckte dina kakor såg jätte goda ut. Ska också göra mindre kakor nästa gång jag bakar

    SvaraRadera
  21. Tack snälla ni!

    Sandra, vad roligt!

    Och visst kan man baka alldeles utmärkt utan Kitchen Aiden, men den gör det hela ännu roligare!

    Kram M

    SvaraRadera
  22. Det har du alldeles rätt i, när kakorna är små får man äta fler, de ser ju så söta ut också. (Jag bakade sjäv minisemlor på fettisdagen som inte var mycket större än ett plommon). Dina kakor ser goda ut och jag håller med dig om tårtpappret!!! Förresten så sa min kollega häromdagen att det som man äter när ingen annan ser räknas inte... Kan det vara så? Låter ganska bra...eller?
    Gillar din blogg jättemycket och superfina kuddar som du sytt!

    SvaraRadera
  23. Hej! Vart har du hittat snöret som sitter på kakburken nånstans?
    Är ute efter ett sånt men har inte hittat nåt än! Gillar verkligen din blogg!!

    SvaraRadera