fredag 5 november 2010

Svar del 1

Hej!

Jag tänkte ta och svara på era frågor, så varsågoda här kommer de!

 Å så härligt, tipsa gärna i efterhand VART ni va och hur det va? Jag försöker komma på en bra present till min man som fyller jämnt i år.

- Vi besökte hotellet Dalecarlia i Tällberg. Det ligger fantastiskt vackert beläget och under andra omständigheter hade det säkert varit fantastiskt! Jag hade bokat en massage med varma stenar och det är ju alltid skönt!


vad fint kök var har ni köpt det ! :D

- Vi har köpt köket på IKEA. Man kan säga att budget möter en smula lyx i vårt kök. Själva köket med stommar, fronter, bäksskiva, diskmaskin, knoppar och köksfläkt gick på 35000 kr. Sedan har vi lyxat med dyr kyl/frys samt spis från SMEG. Man får helt enkelt välja var man vill lägga slantarna. Faktum är att jag tror ändå inte att vårt kök var superdyrt, men sedan gjorde vi ju allt arbete själva inklusive rörmokeri (svärfar).


Köket kommer från IKEA - ett riktigt budgetval! Fronterna heter Ädel och är gräddvita. Vita bänkskivor i laminat, billigt och bra. Carraramarmor står dock på önskelistan :-)


Jag ÄLSKAR vårt lyxiga kylskåp!

hur gammal är du ??

- Jag fyllde 30 år i april!

hur får man ett fint lantligt hem? tips!!?

Jag gillar ett levande hem inget museum. Det ska synas att människor bor i ett hem, det är bara hemtrevligt! Att blanda gammalt och nytt gör hemmet personligt. Saker som jag gillar är trägolv (även om vårt är laminat), en ljus grund, pärlspont, bruksföremål och handgjord keramik, öppna hyllor i köket, lite nötta möbler med historia, mysiga textilier som qviltar, kuddar och plädar.


Vi blandar gammalt med nytt! Det är både ekonomiskt och ger ett personligt hem. 
Dessutom är ofta gamla möbler av så mycket bättre kvalitet än nytillverkat.


Det bästa i livet kostar inget heter det väl? 
Skafferidörren var i alla fall ett riktigt fynd - heeelt gratis från min systers källare!

Du som har det så fint måste vara lycklig eller Vad får dig att känna detta?

- Självklart blir jag lite gladare när jag möts av ett fint hem som jag verkligen trivs i, och det gör jag sannerligen. Jag gillar överlag vackra saker och fyller gärna mitt hem med just saker som jag älskar. Det som gör mig mest lycklig är att få ha min familj och mina vänner omkring mig, det är riktig lycka!

Nyfiken på dina favoritbloggar? & en fråga till, när du vill handla inredning, favoritbutik?? förutom din egen? :) Kram Tiina

-Jag växlar mycket mellan mina favoritbloggar. Jag har några bloggar som jag följer som är skrivna av underbara tjejer som jag träffat personligen och som har samma intresse som jag. Sedan gillar jag även att läsa helt andra bloggar om människors liv. Jag surfar runt en hel del och det är alltid lika roligt att läsa vad andra skriver och självklart se och få inspiration från andras hem! Jag älskar att nätshoppa! Min favoritbutik är nog Elsas Hem!


Jag shoppar gärna inredning, både i butik och på nätet! :-)

 Vilken färg har ni målat ert golv med? Vi ska måla innertrappan vit och skulle vara tacksam för lite hjälp i färgdjungeln, märke mm?! /Stina i Luleå

- Nu är ju vårt golv ett laminatgolv från Alloc som inte är målat. Men även om jag älskar riktiga trägolv så är jag så supernöjd med detta golv. Inte en repa på två år och så lättstädat. Färgen (lutad furu) bryter av så fint mot allt det vita. På övervåningen kommer vi att måla trägolvet vitt, vi köper färgen hos Flügger.


 Vårt golv heter Lutad furu.

Det var allt för denna gång, återkommer med fler svar, en liten tjuvtitt på barnens lekrum, lite julpynt och något annat som skett med huset i veckan!

Imorgon tänder vi ett ljus för någon som vi vill minnas!

Kram M





7 kommentarer:

  1. Hej Miriam!

    Är så glad att jag har fått besöka ditt hem IRL:)
    Ett vackert, ombonat och trivsamt hem med en välkomnande känsla!

    Hoppas er helg varit avkopplande trots allt. Imorgon tänder vi ljus, vi har alla någon vi saknar.

    Kramar Lena på Bygatan

    SvaraRadera
  2. Niin täydellisen kaunis koti!
    Ihanaa viikonloppua! :)

    SvaraRadera
  3. I love your kitchen!!!!
    We are moving to an old house tomorrow and are going to renovate our kitchen next summer.
    Your kitchen is so close to what I had in mind.
    Can I copy your picture and share it in my blog? I will link it back to your blog, ofcourse.
    That is the way I save ideas for future.
    I love your blog, thank you for that!!!

    SvaraRadera
  4. Jag är så glad över att du skriver att du är så nöjd med ditt golv! Vi har bestämt oss för just det golvet och jag riktigt längtar tills det ligger i köket! Kändes så bra när du skrev att det var tåligt och lättstädat, nu känns det ännu bättre!
    Tack för en inspirerande blogg! Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Jag måste få tipsa om Linoljefärg när det gäller golv, visserligen jobbigt lång torktid och många strykningar men det är även det som är finessen, färgen går in i trät och nöts aldrig av i flagor som plastfärgen gör (som lägger sig helt utanpå).

    Att färgen nöts bort och inte flagnar gör det är superenkelt att underhålla (inget håller ju tyvärr för evigt...) bara tvätta och måla på där det behövs, inget slipande o skrapande för att få bort nivåskillnader från flagnad färg, om man nu inte gillar det där fina tunna slitaget som man kan se på gamla golv. Läs mer om hur man målar mm på tex gysinge.nu eller googla på linoljefärg. kram! /Maria

    SvaraRadera
  6. I love your home!!
    Laura from Italy http://chebirba.blogspot.com

    SvaraRadera
  7. Hej!
    VIlken fantastiskt mysig blogg du har!!

    Var har du köpt ditt kakel? :)

    Kram!

    SvaraRadera