måndag 21 februari 2011

Glansproblem


Vackra tapeter från Sandbergs på rad.
Visst gör de sig bra mot den vita råsponten?



Vilken glans ska vi måla med?
Nu är vägg och tak målat med 20 och det käns för blankt...

Hej!

Måndag igen och nya friska arbetstag. Här ska dagen vigas åt ännu mer beställning av varor, produktfotografering, Äglapålletillverkning och uppbyggandet av nätbutiken. Full rulle alltså! Men det är ju så fantastiskt roligt att arbeta åt sig själv och vara sin egen chef!

Vi har lite glansproblem. Vi målade både vägg och tak uppe med glans 20, men taket ser på tok för glansigt ut. Eftersom både vägg och tak är klädda med råspont borde vi väl måla med samma glans? Tror ni det blir bättre med helmatt färg (glans 5)? Någon med erfarenhet av detta som kan råda? Det lyckosamma var i alla fall att det verkar räcka med två strykningar, hurra!


Kram M

26 kommentarer:

  1. Har tyvärr ingen egen erfarenhet om glansen men tror att ni ska ta den helmatta färgen...
    Ha en bra dag!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Hej

    Vi körde 5 men då hade vi mycke fönster som solen lös in igenom.
    Det var vi nöjda med i vårt förra boende. Nu i vårt nya hus får vi se vad det kan bli.
    Lycka till
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hejsan!
    Vi har målat alla våra tak och väggar med Scotte 7. Suveränt bra!!!
    Lycka till med målning och butik.
    AC

    SvaraRadera
  4. Jag håller med, att var sin egen chef är bäst!

    SvaraRadera
  5. Hej! Det ser ut att bli superfint. Har precis oxå beställt Sandberg tapeter till lill- loppans rum. De är så fina.
    Vi har råspont i taket i de flesta rummen här hemma och har nu börjat måla dem vita. Vi valde vanlig grundfärg, just för att inte få det för glansigt och det blev jättebra.
    Lycka till. Kram från Erika

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Glans 7 körde vi med i tak och det är matt. Lycka till med din butik. jag kommer nog troligtvis handla där. kram

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Först vill jag säga att det ska bli super kul med en ny butik att frossa i!! Längtar tills den är klar.
    När det gäller glansen så är jag inte så kunnig men jag tycker att det är för glansigt på bilden, jag hade kört den matta.

    Lycka till med allt!

    Kram / Anna

    SvaraRadera
  8. Vi har målat med glans 10 i tak/ snedtak och är nöjda med det! MVH Helena

    SvaraRadera
  9. Jag skulle använda en matt färg.
    Vi har använt en grundfärg till vårat tak som täcker allt. Superbra! Stina

    SvaraRadera
  10. Glanstalet vet jag inte riktigt, men vi har helmatt iaf, det blir jättefint djup i det då! Så det röstar jag på :)
    Spännande att se vad det bilr för leverantörer till butiken!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  11. Hej hopp.

    Vi ha 15 på våra råspont väggar. Men vi har ju ett matt tak.
    Jag förstår att du upplever det "för" glansigt.
    Kanske är bäst med en mycket mattare färg eftersom tak glänser som mest:)

    Kram på dig
    Marit

    SvaraRadera
  12. Vi har målat med glans 7 och det blir jättefint.Det är så roligt att se er renovering.Vi har just nu ett rum som ser ut exakt som på din bild ovanför :).Kunde ha varit här hos oss.

    SvaraRadera
  13. Tänk att vi bloggare är så "rädd" för lite glans *ler*
    Jag har målat med glans 10 både på väggar och tak och är helnöjd!

    Lycka till med valet ;)
    Kram Erika

    SvaraRadera
  14. Hej för att få det helmatt skulle jag välja en grundfärg för snickerier och måla den i 2 lager. Det finns vattenburen grundfärg som spärrar mot kvistgenomslag så blir det ett problem mindre. Det blir tyvärr en dålig (ingen) avtorkningsyta men är det råspont är man ju inte där och gnor.

    kram från Johanna (tidigare färghandlare)

    SvaraRadera
  15. Vilka söta tapeter!

    Hoppas du hittar rätt i glansdjunglen!

    Ha en fortsatt fin dag!
    Kram Annica♥

    SvaraRadera
  16. Har precis målat en råspont vägg i mitt sovrum och även tak. Vi använde glans 5 och även på taklisterna. Men sen glans 20 på Socklar och dörrfoder och kring fönstren.
    Vi blev super nöjda.

    SvaraRadera
  17. Jag vet inte men något mattare skulle nog bli fint. Jag tänker att när rummet fylls med saker så kommer det nog inte uppfattas som lika glansigt, fast jag har ingen erfarenhet alls. Spekulerar lite bara.

    SvaraRadera
  18. Riktigt ljuvliga tapeter!

    Glad måndag!
    Kramar från Västkusten

    SvaraRadera
  19. Vi har målat samtlig råspont med 10 och det blev jättebra:) Lycka till.
    Alexandra

    SvaraRadera
  20. Vi i byn väntar med spänning på invigningen av din butik , blir det inom de närmaste veckorna eller...hör av dig .
    Lena

    SvaraRadera
  21. Hej!

    Härligt att följa bloggen och se hur huset växer fram.

    När vi renoverar här hemma målar jag allt i Häftgrund från Nordsjö. Våra tak och lister blev jättebra! Häftgrund är deras grundfärg som är absolut helmatt och krispigt vit (går dock att bryta den om man så önskar). Färgen finns både som vattenburen (som inte luktar), den torkar fort men släpper igenom kvistar. Sen finns den som oljebaserad också som luktar väldigt starkt men som i gengäld inte släpper igenom kvistar. Lycka till!

    Kul med butiken också, väntar med spänning.

    /Evelina i Hönsarvet

    SvaraRadera
  22. Flügger's väggfärg med glanstal 7 är superfin. Den målade jag våa råspontade väggar med och det blev kanon. Fördelen med att den inte är helt matt är att den faktiskt går att "tvätta" om det skulle bli fläckar :)
    Lycka till!
    Kram Sofi

    SvaraRadera
  23. God kväll!

    Jag har målat en hel del i mina år... :)
    Jag gillar inte heller att det blir för blankt.

    Men jag har målat nu med 15 glans..
    Och när man precis har målat så tycker jag att färgen ser glanssare ut innan den har sugits in i träet ...
    Det tar nog några veckor...

    Men min kompis har målat med 10 hennes färger kommer från Flugger och mina kommer Alcro...

    Men hoppas att du hittar en färg som du är nöjd.
    Mellan 20 och 10 så är skillnaden stor...

    Ha en fin kväll och vecka!

    Ps... du har mina faforit tapeter... :)

    Kram

    SvaraRadera
  24. Ja men visst var det en liten raggarbil du skymtade under soffan! Det är ju sååå kul att köra in hundra bilar därunder, därför sladden altid ligger synligt oxå ;)

    Har en liten samsung laptop, perfekt strl men tyvärr är skärmen glapp :(

    Men nu är jag så nyfiken på allt som hänt i hus och din butik så när du har tid måste vi ses!

    Kram vännen!

    SvaraRadera
  25. Hej!

    Tapeterna tycker jag att du ska skippa helt, inte snygga alls.

    Hoppas att ni får till det med glansen.

    Hej så länge!

    SvaraRadera
  26. Mindotter har den rosa tapeten i sitt rum. Älskar den :) Vi har helmatt i vårt tak men tänker ibland att lite glans inte skulle skada ... typ "sidenmatt".
    L

    SvaraRadera